Blog: Aandacht voor verlies en rouw

Verlies en rouw krijgen in onze maatschappij steeds meer aandacht; we zien steeds meer de noodzaak om gezond te rouwen zodat we fysieke klachten, burn-out en depressiviteit kunnen voorkomen. We zien steeds meer dat ons verlies tijd, aandacht en zorg vraagt, maar hoe doen we dat? De buitenwereld vraagt voortdurend onze aandacht waardoor we te weinig aan rouwen toekomen. Hoe kunnen we toch ontspannen en de rust vinden om naar ons verlies te kijken en te voelen wat er is? Hoe creëren we helende rouwmomenten?

Wat is aandacht?
Aandacht is het vermogen van de mens op zich op iets of iemand te richten door te kijken, te luisteren, te ruiken, te proeven en aan te raken. We gebruiken dan onze vijf zintuigen en zijn gericht op de buitenwereld. We kunnen onze aandacht ook richten op onze binnenwereld. Dan denken we, voelen en weten we.
We richten onze aandacht om mensen, situaties of onszelf werkelijk te ervaren. Dat doen we niet alleen met onze zintuigen, want ons hart is betrokken bij iedere waarneming. Iedere waarneming gaat door ons hart en veroorzaakt een sensatie in ons lichaam, groot of klein. Pijn of fijn. Zo wordt de waarneming een ervaring.

Waar is je aandacht?
De hele dag door richt je je aandacht wisselend op objecten, situaties, mensen en jezelf. Dat doe je bewust en onbewust. Meestal kun je je aandacht maar op één object richten, en ook alleen in het moment NU. Maar in je dagelijks leven wordt je aandacht ook voortdurend gevraagd, getrokken, opgeëist, vastgehouden etc. Dus het is niet zo eenvoudig om gericht en bewust aandachtig te leven.

Hoe geef je aandacht aan je verlies en je rouw?
Het verlies dat je in de buitenwereld ervaart, voel je ook in je binnenwereld. Je kunt dan verdriet voelen, boosheid of machteloosheid. Je kunt je eenzaam voelen, maar gevoelens van opluchting, dankbaarheid en liefde kunnen er ook zijn. Al deze gevoelens en emoties zijn een gevolg van een rouwmoment. Dat is een situatie waarin je met je verlies wordt geconfronteerd.
Zo’n emotie of gevoel geeft een bepaalde sensatie in je lichaam die je aandacht vraagt. Door je aandacht daarop te richten kun je deze emotie of dit gevoel helen. Als je even gaat zitten (of liggen), je ogen sluit en voelt wat er is, geef je gerichte aandacht. Je creëert dan een helend rouwmoment waarna je weer een stukje verder bent in je rouwproces.

Helende rouwmomenten
De heling bereik je door het toegeven dat je bijvoorbeeld boos of verdrietig bent en benoemt waarom. Toegeven is een innerlijke beweging van je hart. Je creëert dan ruimte in het gebied van je hart. In deze helende ruimte van je hart lost de emotie op en komt nooit meer terug. Het kan zijn dat je wilt huilen of zuchten, geeuwen, gapen, diep in- en uitademen, je lichaam uitrekken of spieren strekken. Dit zijn gezonde lichaamsuitingen, want door je emotie toe te geven ontspant ook je lichaam.
Gevoelens van blijdschap, dankbaarheid, liefde en trots komen ook naar boven in je rouwproces. Deze hoef je niet te helen maar het is heel gezond om ook daar aandacht aan te geven. Deze gevoelens zijn de basis van je herinneringen en die mag je voor altijd in je hart sluiten.

Voortgang en een einde aan je rouw
Door aandacht te geven aan ieder rouwmoment kom je verder in je rouwproces. Kort na je verlies zullen er veel van die momenten zijn, maar als je gezond rouwt zal het aantal rouwmomenten door de tijd af heen afnemen. De periode tussen deze momenten wordt ook steeds langer, totdat je je realiseert dat je al (heel) lang niet meer zo’n emotioneel rouwmoment hebt gehad.
Je rouw eindigt bij het laatste rouwmoment. Maar welk moment dat is en wanneer? Dat weet je dus pas achteraf …

Hoe geef jij aandacht aan je verlies en rouw? Of heb je een vraag of een opmerking? Stuur me vrijblijvend een berichtje: willy@effectiefrouwen.nl. Ik reageer altijd!

Op zaterdagmiddag 7 september geef ik in Zoetermeer een lezing over dit onderwerp. Daarnaast zal er ruim de tijd zijn om je vragen te stellen, zowel in de groep als persoonlijk. Je bent van harte uitgenodigd. Ik vind het fijn je daar te ontmoeten. Lees hier voor meer informatie