Hoe was Vaderdag?

Afgelopen zondag was het Vaderdag. Ik wens dat je deze dag met hem hebt gevierd. En als hij niet meer bij je is, wens ik dat je mooie, warme herinneringen hebt aan je vader. Maar misschien was je verdrietig, gefrustreerd of voelde je je machteloos. Helaas kan Vaderdag (oude) pijn raken en herinneringen oproepen die je liever niet wilt zien of voelen.
Hoe was deze Vaderdag voor jou?

Misschien heb je pijnlijke herinneringen
In het dagelijks leven word je niet zo vaak herinnert en als het gebeurt schuif je ze opzij, bewust of onbewust. Maar rond Vaderdag lukt dat niet, ze komen meer omhoog omdat er in de media veel aandacht is voor Vaderdag met mooie, ideale plaatjes en cadeausuggesties. Je herinneringen doen dan ook meer pijn.
Je kijkt liever niet naar je pijnlijke herinneringen. Ze zijn te pijnlijk omdat je schuld, schaamte en/of spijt voelt. Door er niet naar te kijken, belemmer je de voortgang van je rouwproces.
Je kunt niet terug in de tijd om situaties uit te leggen of recht te zetten. Er is alleen maar nu en jij met een pijnlijke herinnering. Je kunt nu het gevoel van schuld, schaamte en/of spijt toegeven, doorvoelen en huilen. Daarna lossen deze gevoelens op en voel je je veel lichter. Op de herinnering zit geen pijn meer, je kunt er ontspannen naar terugkijken. En je kunt verder in je rouwproces.

Misschien is je vader ziek
Misschien is je vader je vader niet meer en herkent hij jou niet meer. En misschien herken jij hem niet meer; de daadkrachtige, zelfverzekerde vader die hij was.
Of ben je mantelzorger, zorg jij nu voor hem en verlies je iedere dag ‘een stukje vader’.
Verlies van gezondheid raakt niet alleen de persoon zelf, maar ook de mensen om hem of haar heen. Als een naaste ziek wordt, verandert de relatie. Deze verandering kan als een verlies ervaren worden. Vaak wordt de pijn van het verlies opzij geschoven omdat alle aandacht naar de zieke naaste gaat. Toch is het gezond om ook aandacht te geven aan je eigen verlies. Zeker bij progressieve ziekten.
Door aandacht te geven aan dit verlies, je frustratie en verdriet uit, kunnen deze gevoelens oplossen. Het lucht op, je ontspant en voelt nieuwe kracht. Deze ontspanning en kracht neem je mee in het contact en de relatie met je naaste.

Misschien heb je geen contact met je vader
Door onbegrip, ruzies, conflicten en scheidingen kan afstand tussen mensen ontstaan. Je ziet en spreekt elkaar niet meer omdat het niet meer lukt. Hoewel je afstand neemt van de ander blijven de relatie en situatie wel in je leven. Je hebt altijd, al dan niet bewust, een lichte tot grote onderhuidse spanning en onrust die energie kosten.
Afstand nemen is dus nooit de oplossing. Door tijdelijk afstand te nemen ontstaat wel ruimte waardoor je beter naar de situatie kunt kijken. In die ruimte kan alles bewegen en zie je nieuwe mogelijkheden.

Misschien mis je je vader steeds meer
Het kan zijn dat je verlies nog vers is en dat het gemis steeds meer pijn doet. Misschien heb je je vader langer geleden verloren maar ben je gestopt met vertellen hoe erg je hem mist.
Missen is rouwen. Je verlangt intens naar iemand die er niet meer is. Gemis is onvervuld verlangen. Het is hartenpijn, puur verdriet. De reactie van het lichaam op deze hartenpijn is huilen. Het is het enige wat werkt. In de blog Missen is rouwen lees je hier meer over.

Misschien denk je dat hij niet de vader was of is die jij nodig had of hebt
Ging je toch Vaderdag vieren maar is ‘vieren’ niet het juiste woord? Ging je met een zwaar gevoel rond je hart of was je gefrustreerd en voelde je je machteloos? Heb je de lieve vrede bewaard?
Je kunt het tekort van bijvoorbeeld liefde, waardering, aanmoediging, in je kindertijd nu als een gemis ervaren. Gevoelens van frustratie en machteloosheid komen dan omhoog. Zeker rond Vaderdag kan deze oude pijn worden geraakt, ook als je vader niet meer leeft. Het gemis is namelijk jouw ervaring en die blijft bij jou. Je kunt zelf aandacht geven aan het gemis uit je kindertijd. Als volwassene kun je jezelf alles geven wat je als kind tekort bent gekomen.

Misschien ben je vader, maar mis je je kind
Misschien zag je op tegen deze dag omdat de leegte extra voelbaar is. Is je kind overleden, ziek of is er een afstand ontstaan en heb je geen contact meer? Heb je in het dagelijks leven een manier gevonden om met het gemis om te gaan? Hoewel Vaderdag extra confronterend kan zijn, is het ook een dag om juist wel aandacht te geven aan wat je voelt, wie je mist en waar je naar verlangt. Probeer je gevoelens te uiten; huil of vind een activiteit om het gevoel te laten wegstromen. Bijvoorbeeld door naar muziek te luisteren of foto’s te bekijken. Een stromend rouwproces is een gezond rouwproces.

Herken je jezelf in één van bovengenoemde situaties? Heb je je voorgenomen dat dit de laatste pijnlijke Vaderdag was? Dat je volgend jaar op Vaderdag ontspannen wilt zijn en dat je blij kunt terugkijken op mooie, warme herinneringen?
Ik help je graag. Door samen naar jouw situatie te kijken zal je ontspannen, kan je pijn oplossen en ga je jezelf én je vader zien met meer liefde, waardering en dankbaarheid.

Natuurlijk zijn bovengenoemde situaties bijvoorbeeld ook van toepassing in de relatie met je moeder, zus of broer. Neem gerust vrijblijvend contact met me op: willy@effectiefrouwen.nl of 06 304 75 714

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Wil je die met me delen? Of mocht je naar aanleiding van deze blog vragen en opmerkingen hebben, stuur me dan een berichtje; willy@effectiefrouwen.nl Ik antwoord altijd!