Doormodderen of stappen zetten in je rouw

Doormodderen is een heel menselijke reactie, want uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen kiezen voor de makkelijkste weg. Dat is de weg van de minste weerstand, de weg met de minste pijn. Bij rouw gaan mensen hun verlies dan niet (echt) aan en schuiven het voor zich uit. Het niet weten hoe te rouwen of hoe met de vele emoties om te gaan kunnen hiervan oorzaken zijn.

Gevolgen van doormodderen in de rouw
Helaas is het doormodderen niet zonder gevolgen. Het eerste wat gaat opvallen is dat je vermoeid raakt, slecht slaapt en overdag piekert en maalt. Als deze situatie aanhoudt, kun je oververmoeid raken en over-emotioneel worden. Je verliest nog meer energie en kunt last krijgen van allerlei lichamelijke klachten, zoals schouder- en nekpijn, spierpijn, verminderde conditie, uitputting, gewichtsverlies, paniekaanvallen, hartkloppingen en verminderde weerstand tegen infecties en andere vage klachten.

De wijsheid die je uit deze situaties kunt halen is dat je lichaam signalen afgeeft om je bewust te maken van het feit dat het tijd wordt om aandacht en zorg te geven aan je verlies. En dus ook aan jezelf. De klachten zoals hierboven beschreven gaan dan over.

Het gevolg van doormodderen is dat er geen, of bijna geen, voortgang is in je rouwproces.

 
Stappen zetten in je rouw
Het gevolg van doormodderen is dat er geen, of bijna geen, voortgang is in je rouwproces. Het stroomt niet. Dat is niet de bedoeling van rouw.
Rouw zijn natuurlijke opeenvolgende bewegingen in jezelf om de pijn van je verlies te helen.

  • Natuurlijk, omdat je van nature het vermogen hebt om mee te bewegen met veranderingen.
  • Opeenvolgend, omdat het een proces is met een begin en een einde.
  • Bewegingen in jezelf, omdat je rouwt vanuit je hart. Je hart is de rode draad in je rouwproces. Door naar je hart te luisteren, kom je verder in je rouwproces: zet je stappen. Dat hoef je niet te forceren, je voelt aan wanneer je klaar bent voor de volgende stap, ofwel de volgende innerlijke beweging.

Dit zijn de stappen van het Stappenplan voor een gezond rouwproces:

  • Gezond met je emoties omgaan
  • Je verlies erkennen
  • Je verlies nemen
  • Je nieuwe situatie zien en inrichten
  • Je herinneringen koesteren
  • Je dromen waarmaken

In de presentatie van 19 september jongstleden heb ik de innerlijke bewegingen van de stappen uitgelegd. Ik merk op dat de kracht van deze innerlijke bewegingen almaar toeneemt naarmate ik er meer over vertel en laat zien. Hier kun je meer lezen over de stappen.

Heb je vragen of opmerkingen over deze blog, stuur me gerust een berichtje; willy@effectiefrouwen.nl.  Ik antwoord altijd.

foto: 愚木混株 Cdd20 via Pixabay